Digitális témahét

dth_kituzo_ovoda_3x

Projekt menete:

Hétfő – „Hogyan készülnek a filmek?”: Felmértük milyen ismeretekkel rendelkeznek a gyermekek. Beszélgettünk arról, milyen szokásaik vannak a digitális eszközhasználattal kapcsolatban. Ezt követően közösen átbeszéltük a korhatárbesorolások fontosságát és jelentését. A médiatudatosság érdekében reklámot és képeket elemeztünk. Megkülönböztettük a valós és hamis tartalmakat. A következtetések levonását követően videón megnéztünk, hogyan készülnek a filmek és az animációs filmek. Kitűztük heti célunkat és megbeszéltük az eszközhasználat szabályát és mértékét. A gyermekek önkéntesen vettek részt a közös tevékenységben.

Kedd – „Rajzok digitalizálása”: A gyermekek érdeklődését egy új eszköz keltette fel, amit a csoport jól látható asztalára helyeztem el. A találgatások után megmutattam mire is lehet használni és hogyan működik. Ez az eszköz egy lapolvasó és nyomtató volt. Laptop és projektor segítségével könnyedén a vetítővászonra tudtuk juttatni a gyermekek rajzát. A motiváció fenntartása érdekében több „hátteret/képet” láttam elő a gyermekeknek amire elhelyezhettük rajzaikat. A kép elhelyezéséhez PowerPointot használtam, mivel ezzel tudtam leggyorsabban dolgozni. A rajzok fehér hátterét eltüntetve a rajz elhelyezését már közösen a gyermekekkel végeztük. Ők határozhatták meg a helyét. Főként szöveges irányítást vártam el tőlük a téri irányok gyakorlása érdekében. Példamondat: „Kérlek tedd a rajzom a jobb alsó sarokba, a fa elé, legyen kicsit nagyobb, mint a fa.” A gyerekek lelkesedése lenyűgöző volt, melynek következménye egyre „kidolgozatlanabb” munkák készültek. A gyerekeknek rövid de hatékony bemutatással megmutattam mi lesz a különbség, ha nem türelmesen színezett alkotásokat próbálunk meg beolvasni. A hátterek eltűntetésével természetesen a rajzaik egy része is eltűnt. Ezáltal törekedni kezdtek a formák kidolgozására, kitöltésére, kontúrvonalak rajzolására. Végezetül egyszerűbb animációval láttam el néhány gyermekrajzot. Ezáltal biztosítva a következő napra szükséges érdeklődést. A nagy csoportlétszám és rengeteg alkotás mérséklése érdekében több tevékenységet is fel kellett kínálnom már a keddi napon is.  (Tableten rajzolás és Scretch programozás, BeeBot, SkottieGo társas)

Szerda – „Filmforgatás”: A szerdai napra szinte már motivációra sem volt szükség. A gyermekek amint megláttak rohantak felém rajzaikkal, ötleteikkel. Otthoni munkával, minden gyermekrajzot apró animációval láttam el. A közös tevékenységek ezek megtekintésével kezdtük. Az elkészült mozgásokat megpróbáltuk szöveggel kísérni. Történteteket találtunk ki az egyes képcsoportokhoz. Mivel egy képen több gyermekrajz is megjelenik, közös tevékenységre ösztönözte őket a történetek és szövegeket meghatározásában. A gyermekek igényének megfelelően folytattuk a képek beolvasását ezáltal bővítve a keddi munkákat. A szerdai napon felajánlottam a „filmforgatás” lehetőségét. Kisebb mikrocsoportokban a gyermekek érdeklődési körét ismerve ajánlottam témákat számukra. Szükségét éreztem a pedagógus irányító, de nem befolyásoló szerepét. Két fő csoport alakult ki. Az egyikük rajzolás, vágás, ragasztás segítségével készített szereplőket és díszletet. A másik pedig lego játékból építette és tervezte meg filmjének szereplőit, eszközeit és díszletét. A munkák végeztével fényképeken rögzítettük a tervezett mozgásokat. Utólagos észrevétel, hogy sokkal több képet kell készíteni vagy a StopMotion alkalmazást használni. A filmek elkészítését otthoni munkával a SonyVegas program segítségével valósítottam meg. A hanganyagot Youtube videókból konvertáltam, weboldal segítségével.

Csütörtök – „Szinkronizálás”: A csütörtöki fő célom az ének zenei foglalkozás beépítése volt a heti projektünkbe. A gyermekek nyitottak voltak a kért dalok ismétlésére, hangok utánzására, sőt saját ötleteik megvalósítására. Saját ötletük volt, például a Videoton szurkolói énekét társítani az áltauk megrajzol focistákhoz melyek animáció segítségével a stadionban mozogtak. Bátran vállalkoztak önálló éneklésre is. A hangokat mobiltelefonnal rögzítettem és hangszóró segítségével tudtuk visszahallgatni. Következtetéseket vontunk le a hangminőséggel és a hangerővel kapcsolatosan. Az ének zenei foglalkozást követően már a napokban kísérő tevékenységekként kipróbált eszközök használatát folytattuk. Gondolok itt tabletten való rajzolásra és Scratch alkalmazás használatára, SkottieGo társasjátékra, BeeBot robotméhecskére, melynek pályát is készítettünk. A csütörtöki napra már a csoport eszközeinek érezték a digitális felszereléseket. Természetessé vált a jelenlétük. Tudták mennyi az-az időtartam amikor váltaniuk kell „pihenés” képen és például azzal is tisztában voltak, hogy nem válthatnak alkalmazást önállóan a tableten még ha otthoni környezetben ezt meg is tehetik. Érdekes volt látni a kezdetben tapasztaltak ellentétét, mivel a gyermekek maguktól hagyták ott és adták át társaiknak a tabletteket miután, úgy érezték számukra elegendő volt a tevékenykedés.

Péntek – „Kaszkadőrök”: Pedagógiai programunknak megfelelően az ének zenei foglalkozáshoz hasonlóan a testnevelés foglalkozás is kötelező formában valósul meg. A téma lezárásaként a testnevelés foglakozást megelőzően, foglalkoztunk a kaszkadőrök munkájával és a filmes trükkök megoldásaival. Megbeszéltük, hogy valójában senki nem ugrál mozgó járművekből vagy magas sziklákról. Ezzel kapcsolatban a biztonságos eszközhasználatra hívtam fel a gyermekek figyelmét. A foglalkozás fő részében akadálypályát teljesíthettek, amely teljesítése közben kaszkadőrökké válhattak a gyermekek. Szivacsokon ugráltak, kúsztak, gördültek, másztak, egyensúlyoztak, ugráltak, futottak és próbára tehették bátorságukat. A kimerítő mozgást követően a témahét lezárásaként megnéztük a héten készített képeinket és rövidfilmjeinket. Értékeltük és összegeztük a héten szerzett ismereteinket.

Hétfő-Péntek: A hét folyamán ügyeltünk a mértékletes eszközhasználatra. A gyermekek csakis felügyelet mellett, korlátozva használhatták az eszközöket. A digitális témahéttől függetlenül megvalósítottuk szokásos programjainkat. Rengeteget mozogtunk, sok időt töltöttünk a szabadban, gondoztunk csoportunk állatait és veteményesét, szelektíven gyűjtöttük a szemetet és óvtuk környezetünket, megfigyelve szépségeit.

Bővebb leírást az alábbi dokumentumban olvashat:

Digitális témahét 2019

A hét folyamán készült képek egy rövid videóban:

A gyerekek által megtervezett és megalkotott rövid rajzfilmek:

 

 

 

Ehhez a diavetítéshez JavaScript szükséges.

A gyerekekkel az alábbi videót tekintettük meg:

 

Készítette:
Szokola Péter