Digitális témahét

“Gyere tavasz, várva várlak”

Projekt menete

  1. nap

Projektünket az alapkérdésünkkel kezdtük. Beszélgetőkörben mindenki elmondhatta, mi is az a tavasz és honnan tudjuk, hogy tavasz van? Ezt követően célul tűztük ki, hogy felderítjük valójában tavaszodik-e odakint. Mobiltelefonos applikáción megnéztük a napokban várható időjárás előrejelzést. Következtetéseket vontunk le, hogy egyre többet lesz napos idő és egyre melegebb lesz. A tavasz jeleinek megörökítése érdekében megtanultunk fényképet készíteni Tablettel. Várakozásaimat felülmúlva több gyerek is jelezte, hogy ők már ezt tudják, sőt volt aki „megtanított videót” készíteni, mivel ő már azt is csinált. A gyermekek 16-an osztoztak 5 eszközön. Megbeszéltük a használati szabályokat és türelmességre, együttműködésre bíztattam őket. Az elkészült képek többsége, meglepően esztétikus, célzottan készítették a gyermekek. A fényképek készítését követően megbeszéltük a gyermekekkel, mi az, amit nem tud rögzíteni egy fénykép, videó. A kérdés nehéznek bizonyult, de apró rávezetéssel már mondták, is hogy az illatokat és a tapintásos (taktilis) észlelés. Néhány szál virágból és orgonából csokrot gyűjtöttünk és kihangsúlyoztuk, hogy mégis legjobb a természetben gyönyörködni bennük.

 2. nap

A második napunkat az előző napon készített képeink megnézésével kezdtük. Projektor és laptop segítségével a csoportban közösen tekintettük meg őket. A fejlesztések és játékosság céljából PowerPointb prezentációt készítettem néhány képből. A bevezetésben visszaemlékeztünk a növények neveire és felidéztük milyen színben pompázott a tavasz. A „bonyodalmat” egy laptopot és vírust ábrázoló képpel vezettem fel. Megbeszéltük a gyermekekkel, hogy mint az emberek, úgy a számítógépek is elkaphatnak vírust, ami nagy gondokat okozat, akár a fényképeinkkel is. A mi esetünkben játékos feladatokkal tudtuk megtisztítani a képeinket. Első esetnél, három szimbólumot ábrázoló négyzettel takartam el egy képet. A gyerekekkel asszociációs játékot játszottunk, hogy mi jut eszükbe a szimbólumokról (nap, felhő, szív). Gondolataikban természetesen előkerültek dalok, melyeket az óvodában tanultak, így ezek eléneklését követően tüntetem el az adott takaró négyzetet. Második esetnél, a képek színét vettem el és a visszaszerzésükhöz adott színű tárgyakat kellett gyűjteniük a csoportból. Gyors számlálás és hasonlítások mellett visszaszerezték a feladat végrehajtásával a képek színét is a gyermekek. Harmadik esetnél, a képre nem illő dolgokat helyeztem el (pingvin, madarak, hópehely, napszemüvegek, stb.). A képeket csak a színkód megjegyzésével és színes korongokon való végig ugrálásával tudta eltűntetni a gyermek. Mindhárom feladattípust nagyon élvezték és motiváltan, figyelmesen hajtották végre az utasításokat. Végezetül, kihangsúlyoztuk, hogy milyen könnyen belekontárkodhat valaki a saját dolgainkba, ha rossz kezekbe kerül. Ezért kell vigyázni ki és mit fényképez és kinek adja oda. A gyermekeknek a színes kódfejtős játék nagyon megtetszett, ezért két csoportra osztódtunk. Egyik része a csoportnak színkódokkal kereste meg az elrejtett virágot a korongok alatt, másik része pedig a Bee-bot robotméhecskét irányította virágról, virágra.

3. nap

Mivel célul tűztük ki, hogy tavaszi hangulatot varázsoljunk csoportunkban, egy új eszközzel ismerkedtünk meg. Szerettük volna, kinyomtatni képeinket és ezzel dekorálni a csoportszobát. A gyermekek érdeklődően figyelték, hogyan lesz a digitális képből, nyomtatott képanyag. Többen is észrevették, hogy felnyitható rész is található a nyomtatón. Megmutattam a gyermekeknek miként működik a lapolvasó és fénymásoló. Érdekesség képpen nem csak a rajzukat, hanem a kezüket is beolvastuk. Apróbb kísérletezéseket követően sikerült a gyermekek kezét fénymásolni, amely egy kopár fára hasonlított. A csoportban egyidejűleg felkínáltunk több lehetőséget is, a várakozási idő csökkentése érdekében. Voltak, akik a scanneléssel, nyomtatással, fénymásolással ismerkedtek. Voltak, akik az elkészült nyomtatványokat színezték, vagy barátjuknak készítettek másolatot rajzukról és voltak, akik tableten tavaszi kirakót raktak ki, később memória játékot játszottak. Még ezen a napon, a délutáni időben is fennmaradt motiváltságuk a témával kapcsolatban. Kérték az eszközök további használatát, főként a robotméhecskét, mivel erre a délelőtti tevékenységek alatt nem sok időnk maradt. Az érdeklődésüknek eleget téve, kódot fejtettünk a Bee-bot segítségével. A kódfejtés érdekében filctollat erősítettünk a méhecskénkhez. Nagyméretű lapon többféle kódot is leolvastunk. Összehasonlítottuk méret alapján az ábrákat és következtetéseket vontunk le a körformával kapcsolatosan. Az így készült vonalrajzból, virágos mezőt alkottunk. Kooperatív munkával a gyermekek közös alkotást készítettek, majd a munka végeztével egyéni alkotásra is lehetőséget biztosítottam. A festményeik alapját minden esetben a csoportunk méhecskéjével rajzoltattuk meg.

4. nap

A negyedik napunkon célul tűztük ki, hogy tavasziasabbá tesszük a kézmásolatainkból készült fákat. A hangulat alapozása érdekében, „komolyzenei koncertet néztünk tv-n”. Az örök tavaszi klasszikust, Vivaldi- Négy évszak című művének a tavasz részletét tekintettük és hallgattuk meg közösen. További inspiráció érdekében virágokra szálldosó méheket figyeltünk meg, amely az alkotás közben folyamatosan látható volt. A csoportbontást követően zöldbe és virágba borítottuk a kézmásolatokat, emellett orgonát készítettünk anyák napi készülődés gyanánt. Az elkészült alkotásokról próbáltuk ösztönözni a gyermekeket a pozitív véleményalkotásra és értékelésre. Alkotótevékenységüket tableten való rajzolással folytathatták. Ceruza és ujjhasználattal egyaránt készítettek rajzokat a gyermekek.

5. nap

Az ötödik napon egy bluethootos hangszóróval keltettem fel a gyermekek figyelmét. Elsőként hangfelismerős játékot játszottunk, ahol környezetünk hangjait, zajait kellett felismerniük. Ezt követően elrejtettem a csoportban a hangszórót és a méhraj zümmögését kellett megtalálniuk. A hangokkal kapcsolatos játékokat követően Quivervision alkalmazással ismerkedhettek meg a gyermekek, miközben a Bee-bot méhecskénknek virágoskertpályákat terveztek és gyakorolták a téri tájékozódást. Projektünk zárásaként egy utolsó kalandra indultunk a csoportunkkal az óvoda tornatermébe. Power pointban készítettem a témához kapcsolódóan játékot. A gyermekeknek meg kellett védeniük a tavaszi mezőt, tulipános rétet a hóeséstől. A játéktéren kisméretű színes labdák szimbolizálták a virágokat, melyeket az adott színű kosárba-karikába gyűjtötték a gyermekek, majd ezzel kellett célba venni a nem kívánatos elemeket a kivetítet felületen. Miután ez sikerült, a tavaszi erdőben láttunk állatokat, amelyek mozgását és hangját utánozva elvegyültünk köztük. A játékot követően visszatértünk a tavaszi hangulatba pompázó csoportunkba, ahol összegeztük az elmúlt napokban végzett tevékenységeinket.

A hét folyamán készült képek egy videóban:

A második napunkból egy rövid részlet:

Bee-botunk rajzol:

Részlet a tavaszi virágok megmentéséről:

Bővebb leírást az alábbi dokumentumban olvashat:

Digitális témahét 2021

Második napi prezentáció

Ötödik napi prezentáció

Készítette:
Szokola Péter